Thursday, January 14, 2010

Dua Golongan Akan Menjadi Penghuni Neraka- Hadis ke-15

Daripada Aishah r.a berkata: Rasullah s.a.w bersabda: Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama golongan (Penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, berlengang-lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak masuk syurga dan tidak akan mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau syurga itu sudah tercium dari jarak perjalanan yang jauh daripadanya.

H>R Muslim

KETERANGAN
Kebenaran sabda Rasullah s.a.w ini, ia dapat dilihat dari realiti masyarakat pada hari ini. Ada golongan yang suka memukul orang dengan cemeti tanpa soal siasat, bertindak terhadap manusia dengan hukum rimba. Dan perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang, Maka kalau kita hendak katakan berpakaian pun boleh kerana masih ada secarik kain di atas badan, dan kalau kita hendak katakan bertelanjang pun boleh kerana walaupun berpakaian tetapi hanya dengan secarik kain sahaja, maka samalah dengan bertelanjang. Jika ia berpakaian pun dengan berpakaian ketat yang menampakkan susuk tubuh badan Ada pula yang berpakaian yang sangat tipis sehingga menampakkan warna kulit dan bentuk tubuh badan. Kemudian berjalan dengan menghayun-hayunkan badan sambil sanggul besar di atas kepala seperti goh unta.

Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk ke dalam syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya, walaupun semerbak wanginya sudah dapat dicium pada jarak 500 tahun sebelum darinya.

Sedarlah wahai wanita-wanita Islam dan para penguasa. Moga kita tidak termasuk dalam golongan tersebut, nauzubillah....

No comments:

Post a Comment